Τετάρτη 4 Αυγούστου 2010

ΑΧΕΛΩΟΣ- ΜΕΡΙΚΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΣΣΕΥΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΝΕΡΩΝ ΠΟΥ ΧΥΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Τ.Ε.Ε. Κεντρ. & Δυτ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΚωνσταΝτίνου Διαμάντου


Στο «Πρόγραμμα Αναπτυξιακών Παρεμβάσεων για την Πραγματική Οικονομία» που η Υπουργός ΠΕΚΑ ανακοίνωσε με χρονικό ορίζοντα μέχρι το 2015, και με συνολικό ποσό 44 δις, αναδεικνύεται πλέον με τον πιο σαφή και αυταπόδεικτο τρόπο η Πολιτική βούληση της Κυβέρνησης για τη Θεσσαλία και την Αναπτυξιακή της προοπτική μέσα από την Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Παραγωγική της πλευρά.
Είχε προηγηθεί πριν λίγους μήνες η συνεδρίαση της επιτροπής υδάτων της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής στη Λάρισα, υπό τον Πρόεδρο κο Καρτάλη, όπου, εκλήθησαν να «εισηγηθούν» φυσικά πρόσωπα γνωστοί πολέμιοι του έργου και όχι Επιστημονικοί φορείς (ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ), οι οποίοι παρέστησαν χωρίς πρόσκληση από την Επιτροπή της Βουλής. Είναι η ίδια Επιτροπή υπό τον κο Καρτάλη που «ανησυχεί» και έβγαλε πόρισμα για τον Πηνειό πριν λίγες μέρες!
Η «εξαφάνιση» του Αχελώου έχει δύο διαστάσεις:
Πρώτον, δίνει ακόμη μία φορά – η πρώτη δόθηκε με την αρνητική νομική παράσταση της Κυβέρνησης στο ΣτΕ- τον προσανατολισμό της Κυβέρνησης για «ακύρωση» του έργου προς κάθε κατεύθυνση, και μάλιστα, σε μία χρονική στιγμή που απαιτείται τεκμηρίωση και ενίσχυση της θέσης υπέρ του έργου στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Ουσιαστικά, προοιωνίζει και τα αποτελέσματα των Σχεδίων Διαχείρισης ως αρνητικά για το έργο.
Δεύτερον, δεν δικαιολογεί το πρόγραμμα αυτό τον τίτλο του αφού, στην πραγματική οικονομία το έργο μεταφοράς τμήματος του περισσεύματος των νερών του Αχελώου ΕΝΙΣΧΥΕΙ πολλαπλά την πραγματική οικονομία της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Ελλάδος αλλά, και της χώρας. Αρκεί κανείς να σκεφθεί τα εκατοντάδες Μεγαβάτ που είναι ανενεργά στη Μεσοχώρα αλλά και στη Συκιά, την ίδια στιγμή που «χρυσοπληρώνουμε» το ρεύμα στα Σκόπια και τη Βουλγαρία.
Αποτελεί όμως και κοροϊδία, από τη μία η Κυβέρνηση να επιζητά την «βέλτιστη διαχείριση» των νερών μας και ταυτόχρονα, να ακυρώνει μελέτες ώριμες και έργα έτοιμα για δημοπράτηση υδρονομικού ενδιαφέροντος της Θεσσαλίας.
Βέβαια, πρέπει να τονισθεί ότι, η χρηματοδότηση άλλων υδρονομικών έργων της Θεσσαλίας ( Κάρλα, Μαυρομάτι) είναι θετική αλλά, όταν το έργο του Αχελώου που αποτελεί το έργο «κεφαλή» ακυρωθεί, όλο το σύστημα των έργων «Αχελώος- Γυρτώνη- Πηνειός-Κάρλα» μάλλον θα ακυρωθεί στην πράξη.
Πρέπει να συζητούμε πλέον για την ολοκλήρωση του υπολοίπου 20% των έργων, για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού αξιοποίησης των έργων αυτών ( δίκτυα) και για την βέλτιστη διαχείριση τους μέσα από φορέα διαχείρισης.
Κάθε τι άλλο, προσκρούει στην Επιστημονική τεκμηρίωση, στην Πολιτική της Δημόσιας Ωφέλειας αλλά, και στην κοινή λογική.

ΑΝΟΙΓΜΑ ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ & ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Τ.Ε.Ε. Κεντρ. & Δυτ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΚωνσταΝτίνου Διαμάντου

Σχετικά με το άνοιγμα των «κλειστών επαγγελμάτων», και σε ότι αφορά το ΤΕΕ και τους μηχανικούς, πρέπει να τονίσουμε τα εξής:

Η Εισήγηση στην Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με τις αποφά-σεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας δεν αμφισβητούν ούτε το σύ-στημα που εφαρμόζει το ΤΕΕ για τον υπολογισμό των αμοιβών, ούτε τη νομιμό-τητά του, ούτε την εφαρμογή της νομοθεσίας περί αμοιβών στους αποφοίτους των ΤΕΙ (δεδομένου ότι η καταγγελία κατά του ΤΕΕ στηρίζεται σε έγγραφο της ΕΕΤΕΜ). Για αυτό και δεν προτείνει την επιβολή προστίμου στο ΤΕΕ.

Απλά, εγκαλεί το ΤΕΕ γιατί προχωρά σε ελέγχους όσων προϋπολογισμών οι μελε-τητές έχουν υπολογίσει το κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο σε τιμή χαμηλότερη από 118 ευρώ. Την ίδια όμως στιγμή που. η ίδια η Πολιτεία έχει προσδιορί-σει ως ελαχίστη τιμή κόστους κατασκευής πολλαπλάσια αυτής της τιμής (βλέ-πε προσδιορισμός από την Πολιτεία του ΕΚΚΟ, Ελάχιστου ΚΟστους Κατασκευής Οικοδομών).
Ας αναρωτηθούμε, ποιο έργο μπορεί να κατασκευαστεί σήμερα με προϋπολογισμό μικρότερο των 118€/τ.μ.; Η απάντηση είναι αυτονόητη: Κανένα.

Η αποδοχή προϋπολογισμών εξόφθαλμα χαμηλότερων οδηγεί σε στρεβλώσεις, με σοβαρές συνέπειες στην παραγωγή των έργων, στην ασφάλεια και την ποιότητά τους, καθώς και σε φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Το ΤΕΕ υπερασπίζεται διαχρονικά την ανάγκη ύπαρξης έγκυρων προϋπολογισμών, η απουσία των οποίων έχει στοιχίσει πανάκριβα στη χώρα.

Στις 14 Οκτωβρίου η συζήτηση στην Ολομέλεια θα αφορά την επιλογή ανάμεσα σε δύο δρόμους:
την επιστροφή σε ένα σύστημα, όπου δεν θα υπάρχει ανταγωνισμός στην ποιότητα, την αισθητική, την ασφάλεια, το τελικό κόστος μιας οικοδομής, όπως οδηγεί η επιχειρηματολογία της εισήγησης, και θα μειώνει δραματικά και τα έσοδα προς το κράτος,
ή, τον δρόμο του μέλλοντος που θα διασφαλίζει στο δημόσιο συμφέρον και στον πολίτη την ποιότητα, την ασφάλεια, τον υγιή ανταγωνισμό και το οικονομικό κόστος των κατασκευών.

Θα είναι μια συζήτηση με οικονομικά, κοινωνικά και ευρύτερα πολιτικά χαρα-κτηριστικά. Η θέση του ΤΕΕ διατυπώθηκε στην πρόσφατη ημερίδα για την ανά-πτυξη: Οι επιστήμονες ή θα παλέψουν για να υπάρχουν κανόνες, προδιαγραφές, έλεγχοι, τυποποίηση, ποιότητα, ελευθερία έκφρασης στην άσκηση του επαγγέλ-ματος πέραν αυτών που ορίζει η παντοδυναμία της αγοράς η θα σιωπούν.

Το επάγγελμα του μηχανικού στην Ελλάδα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΛΕΙΣΤΟ. Μπορεί όποιος θέλει να σπουδάσει σε ΑΕΙ της χώρας ή του εξωτερικού, και να δώσει τις εξετάσεις πιστοποίησης για την άδεια άσκησης του επαγγέλματος, κατατα-σσόμενος ανάλογα με τον ακαδημαϊκό του τίτλο και την ειδικότητα στο επίπε-δο της επαγγελματικής βαθμίδας που του προσδιορίζει και τα αντίστοιχα επαγ-γελματικά δικαιώματα.
Στην αγορά εργασίας η άσκηση του επαγγέλματος δεν έχει περιορισμούς.
Ο προσδιορισμός «ελάχιστης αμοιβής» για υπηρεσία από μηχανικό σημαίνει για τον πολίτη διασφάλιση ενός ελάχιστου επιπέδου ποιότητας και οικονομίας πα-ροχής υπηρεσίας και στο κράτος ένα διασφαλισμένο ελάχιστο φορολογικό
έσοδο. Σε μία περιοχή σαν την Ελλάδα, που η Ασφάλεια των κατασκευών και του δομημένου περιβάλλοντος πρέπει να είναι ύψιστη μέριμνα από το κράτος και την αγορά, λόγω υψηλής σεισμικότητας και άλλων ειδικών καιρικών συνθηκών, απαιτείται από το κράτος και από το ΤΕΕ υψηλό αίσθημα ευθύνης και σοβαρότη-τας στην αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών. Κάθε άλλη αποπροσανατολοστική λογική και πολιτική είναι καθαρά για λαϊκίστικους λόγους.

Η αμοιβή του μηχανικού για ένα οικοδομικο-τεχνικό έργο ( μελέτη- επίβλεψη) είναι της τάξης του 5% μ.ο. του συνολικού κόστους κατασκευής του έργου όταν, στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες είναι στο 8% μ.ο. Και το Τ.Ε.Ε. απέδειξε σε πολλές περιπτώσεις μέχρι σήμερα ότι, διακρίνεται, πέραν των άλλων, και για την κοινωνική του ματιά σε μία περίοδο οικονομικής δυσπραγίας της Ελλάδος και των πολιτών ( πχ προσδιόρισε την αμοιβή του μηχανικού για την παροχή υπηρεσίας τακτοποίησης Ημ. Χώρων στο 20% της κανονικής προσδιοριζόμενης από το νόμο ελάχιστης αμοιβής).